La un moment dat toti ajungem la casa de marcat de la supermarket-ul/hypermarke-tul de unde facem cumparaturile zilnice sau cele saptamanale. Am gasit un articol pe internet care explica din ce se compune pretul final pe care-l platim la casa de marcat.
Pretul platit =
Costuri de productie
+ Cheltuieli de distributie
+ Cheltuieli de marketing
+ Adaos comercial
+ TVA 24%
Cele de mai sus sunt cele cinci fractiuni pe care le platim de fiecare data la casa de marcat. Putin peste 19% din ceea ce platim la casele de marcat merge direct la stat sub forma de
TVA
(cu rosu)*. Supermarket-urile joaca in acest caz doar un rol de
colector pentru stat. Ce se intampla cu aceasta taxa odata ajunsa in
conturile statului este un alt subiect.
(*TVA este 24%, dar in acest exemplu ce platim la casa inseamna 100%)
Adaosul comercial al supermarket-urilor care practica
si taxe de raft este de cca. 10-12%. Taxele de raft noi le-am inclus la
Cheltuieli de Marketing deoarece furnizorul le plateste comerciantului
pentru promovarea produselor. Cataloagele cu oferte si promotiile
in-store intra in aceasta categorie. Din total cheltuieli marketing,
jumatate sunt taxe de raft, cealalta jumatate fiind TV, radio, panouri
publicitare, ziare & reviste, internet. Cota cheltuielilor de marketing
am estimat-o undeva la 20%. Supermarket-urile care nu practica taxe de
raft au un adaos comercial de cca. 22%. Adaosul comercial si veniturile
din taxele de raft trebuie sa acopere cheltuielile supermarket-urilor cu
angajatii, energia electrica, curatenia, ambianta, amortizarea
investitiilor in cladiri si utilaje si la sfarsit sa asigure si un
profit pentru actionari.
TVA-ul, adaosul comercial si cheltuielile de marketing reprezinta aproximativ 50% din totalul pe care il platim pentru produsele alimentare si non-alimentare pe care le folosim zi de zi.
Producatorii de alimente nu sunt intotdeauna si cei care distribuie
marfa pe piata. De ce? Pentru ca partea de distributie si logistica nu
este una usoara si de obicei este bine sa te axezi pe ceea ce stii
mai bine sa faci. Intervine asadar un al treilea jucator, care cumpara
marfa de la producator si o vinde mai departe supermarket-urilor. Acesta
este distribuitorul. Deseori distribuitorul se ocupa
si de ambalare si transport. Si distribuitorul are cheltuieli
operationale (angajati, combustibil, amortizare etc.) si un target de
profit pe care trebuie sa le acopere din activitatea sa economica.
Cheltuieli si profitul lui se reflecta in pretul platit de noi la casele
de marcat.
Ultima componenta sunt
Cheltuielile de Productie.
Productia este “activitatea depusa de oameni cu scopul de a transforma
resursele disponibile din societate corespunzator nevoilor lor,
uramarind crearea de bunuri si servicii menite a intra in consum, in
vederea satisfacerii diferitelor categorii de trebuinte”. Productia se
face de obicei intr-o fabrica care angajeaza oameni si are la randul ei
toate cheltuielile pe care le-am mentionat deja la ceilalti jucatori.
Pentru ca si fabrica deruleaza o activitate economica, ea trebuie sa
genereze profit.
Pretul platit de noi la casele de marcat:
- trebuie sa acopere cheltuielile si sa asigure profitul a trei agenti
economici care formeaza lantul de aprovizionare: producatorul,
distribuitorul, supermarket-ul
- asigura ca laptele sa fie colectat, prelucrat, ambalat si
transportat in conditii de igiena pana la supermarket-ul nostru preferat
unde ne facem cumparaturile in conditii civilizate si o ambianta
placuta
- poate fi influentat prin mecanisme ale statului (subventii, cota TVA
etc.) si modelele de business ale jucatorilor implicati in lantul de
aprovizioanre
Platim pentru fiecare moft a unul bogatas fiecare dintre noi, fie ca ne dam seama sau nu. De ce nu putem sa schimbam ceva? Suntem oare "indoctrinati" de mici sa inghitim toate prostiile lor si sa le luam ca si bunuri necesare? Adevarul e ca ne-am obisnuit cu situatia asta, e greu sa ne ridicam din fata "tembelizorului" HD cu surround sound.
Porniti robinetul cu banuti pana se umple sacosa de bancnote. Apropo, pana si iarba creste din bani, priviti imaginea de mai jos.